Οι πέντε πληγές της γερμανικής οικονομίας...
Nonews-NEWS.com
Οι πέντε πληγές της γερμανικής οικονομίας...
http://www.nonews-news.com/2025/02/blog-post_682.html
Feb 17th 2025, 19:00
Με ψυχραιμία και λακωνικότητα τεχνοκράτη ο οικονομικός συντάκτης του Associated Press Ντέιβιντ Μακ Χιού εξηγεί τους πέντε λόγους για τους οποίους, κατά τη γνώμη του, η οικονομία της Γερμανίας παρουσιάζει προβλήματα ανάπτυξης, λειτουργίας και εκσυγχρονισμού... Οι Γερμανοί ψηφοφόροι προσέρχονται στις κάλπες των πρόωρων βουλευτικών εκλογών την ερχόμενη Κυριακή 23 Φεβρουαρίου.
Ενεργειακό σοκ από τη Ρωσία
Η απόφαση της Μόσχας να διακόψει τις προμήθειες φυσικού αερίου στη Γερμανία μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία επέφερε σοβαρό πλήγμα. Για χρόνια, το επιχειρηματικό μοντέλο της Γερμανίας βασιζόταν στη φθηνή ενέργεια που διευκόλυνε την παραγωγή εξαγώγιμων βιομηχανικών προϊόντων.
Το 2011, η τότε καγκελάριος, Ανγκελα Μέρκελ, αποφάσισε να επισπεύσει το τέλος της χρήσης πυρηνικής ενέργειας στη Γερμανία, ενώ στηρίχθηκε στο φυσικό αέριο από τη Ρωσία για να γεφυρώσει το κενό, καθώς η χώρα απομακρύνθηκε από την παραγωγή άνθρακα και στράφηκε προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Η Ρωσία θεωρήθηκε τότε αξιόπιστος ενεργειακός εταίρος, ενώ οι προειδοποιήσεις για το αντίθετο από την Πολωνία και τις Ηνωμένες Πολιτείες απορρίφθηκαν.
Όταν η Ρωσία διέκοψε τη ροή, εκτοξεύτηκαν στα ύψη οι τιμές στη Γερμανία για το φυσικό αέριο και για την ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από φυσικό αέριο. Είναι δύο βασικά κόστη για ενεργοβόρες βιομηχανίες όπως η χαλυβουργία, τα λιπάσματα, τα χημικά και το γυαλί. Η Γερμανία αναγκάστηκε να στραφεί στο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), που εισάγεται με πλοία από το Κατάρ και τις ΗΠΑ. Το LNG κοστίζει περισσότερο από το φυσικό αέριο των αγωγών.
Σήμερα η ηλεκτρική ενέργεια κοστίζει στους βιομηχανικούς χρήστες στη Γερμανία κατά μέσο όρο 20,3 λεπτά του ευρώ ανά κιλοβατώρα, σύμφωνα με μελέτη που εκπόνησε η εταιρεία ερευνών Prognos AG για λογαριασμό της Ένωσης Βαυαρικής Βιομηχανίας. Στις ΗΠΑ και την Κίνα, όπου βρίσκονται πολλοί ανταγωνιστές των γερμανικών εταιρειών, το κόστος είναι 8,4 λεπτά του ευρώ.
Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας δεν έχουν αναπτυχθεί αρκετά γρήγορα για να καλύψουν το κενό. Η αντίσταση των ιδιοκτητών σπιτιών και των τοπικών κοινωνιών στις ανεμογεννήτριες επιβράδυνε την ανάπτυξη της αιολικής ενέργειας. Οι υποδομές για τη μεταφορά υδρογόνου ως νέου καυσίμου για τη χαλυβουργία παραμένουν σχέδια επί χάρτου.
Κίνα: Από πελάτης, ανταγωνιστής
Για χρόνια, η Γερμανία επωφελήθηκε από την είσοδο της Κίνας στην παγκόσμια οικονομία – ακόμη και όταν άλλες ανεπτυγμένες χώρες έχαναν θέσεις εργασίας λόγω της Κίνας. Οι γερμανικές εταιρείες βρήκαν μια τεράστια νέα αγορά για βιομηχανικά μηχανήματα, χημικά και οχήματα. Μέχρι τις αρχές και τα μέσα της δεκαετίας του 2010, η Mercedes-Benz, η Volkswagen και η BMW αποκόμισαν μεγάλα κέρδη από τις πωλήσεις τους στην κινεζική αγορά αυτοκινήτων, αυτή τη στιγμή την μεγαλύτερη στον κόσμο.
Εκείνη την εποχή, οι κινεζικές εταιρείες παρήγαγαν αντικείμενα όπως έπιπλα και ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης που δεν ανταγωνίζονταν τα βασικά πλεονεκτήματα των γερμανικών προϊόντων. Στη συνέχεια, οι Κινέζοι κατασκευαστές άρχισαν να κατασκευάζουν τα ίδια προϊόντα με τους Γερμανούς.
Οι κρατικά επιδοτούμενοι κινεζικοί ηλιακοί συλλέκτες εξαφάνισαν τους κατασκευαστές της Γερμανίας. Το 2010, οι Κινέζοι κατασκευαστές πάνελ εξαρτιόνταν από εισαγόμενο γερμανικό εξοπλισμό. Σήμερα η παγκόσμια παραγωγή πάνελ βασίζεται σε εξοπλισμό από την Κίνα. Η κυβέρνηση στο Πεκίνο έχει εντείνει τις προσπάθειές της για την προώθηση και την επιδότηση της παραγωγής για εξαγωγή. Τα προϊόντα που προκύπτουν -χάλυβας, μηχανήματα, ηλιακά πάνελ, ηλεκτρικά οχήματα και μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων- ανταγωνίζονται πλέον διεθνώς τα γερμανικά προϊόντα.
Η Γερμανία, η πιο «αυτοκινητοκεντρική» από τις οικονομίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είχε να χάσει τα περισσότερα από την εξαγωγική βιομηχανική πολιτική της Κίνας. Το 2020, η Κίνα δεν ήταν καθαρός εξαγωγέας οχημάτων. Μέχρι το 2024, εξήγαγε 5 εκατομμύρια οχήματα ετησίως. Οι καθαρές εξαγωγές της Γερμανίας μειώθηκαν κατά το ήμισυ την ίδια περίοδο, σε 1,2 εκατομμύρια αυτοκίνητα. Η δυναμικότητα των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών εκτιμάται σε 50 εκατομμύρια οχήματα ετησίως, περίπου το ήμισυ της παγκόσμιας ζήτησης.
Μειωμένες επενδύσεις
Η Γερμανία εφησύχασε στη διάρκεια των καλών εποχών και ανέβαλε τις επενδύσεις σε μακροπρόθεσμα έργα όπως το σιδηροδρομικό δίκτυο και το ίντερνετ υψηλής ταχύτητας. Η κυβέρνηση ισοσκέλισε τους προϋπολογισμούς και μερικές φορές παρουσίασε πλεονάσματα από τα φορολογικά έσοδα μιας ανθηρής οικονομίας.
Σήμερα, οι Γερμανοί εργαζόμενοι κουνάνε το κεφάλι τους για τα τρένα που δεν εκτελούν τα δρομολόγια στην ώρα τους και για τις συνεχείς διακοπές δρομολογίων, ενώ γίνονται επισκευές σε φθαρμένες γραμμές. Το ίντερνετ υψηλής ταχύτητας δεν έχει φθάσει ακόμη σε ορισμένες αγροτικές περιοχές. Μια γραμμή μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος από τον ανεμοδαρμένο βορρά της Γερμανίας στα εργοστάσια του νότου έχει καθυστερήσει χρόνια και δεν θα είναι έτοιμη πριν από το 2028. Μια βασική γέφυρα στον αυτοκινητόδρομο που συνδέει τη βιομηχανική περιοχή του Ρουρ με τη νότια Γερμανία έπρεπε να τεθεί εκτός κυκλοφορίας το 2021, 10 χρόνια αφότου προέκυψαν αμφιβολίες για την αντοχή της. Η αντικατάστασή της δεν θα είναι έτοιμη πριν από το 2027.Μια συνταγματική τροποποίηση του 2009 έδεσε τα χέρια της κυβέρνησης περιορίζοντας τις δαπάνες για το έλλειμμα. Το αν θα χαλαρώσει το λεγόμενο «φρένο χρέους» θα αποτελέσει ακανθώδες ζήτημα για τη γερμανική κυβέρνηση που θα προκύψει μετά τις εκλογές της 23ης Φεβρουαρίου. Το «φρένο χρέους» επιβάλλει το έλλειμμα να μην ξεπερνά το 0,35% του ΑΕΠ.
Έλλειψη ειδικευμένων εργαζομένων
Οι γερμανικές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν πρόβλημα στην εξεύρεση εργαζομένων με τις κατάλληλες δεξιότητες. Σε έρευνα του Γερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου σε 23.000 επιχειρήσεις, το 43% των εταιρειών δήλωσε ότι δεν μπορούσε να καλύψει όλες τις ανοιχτές θέσεις εργασίας. Το ποσοστό αυξήθηκε στο 58% για τις εταιρείες που απασχολούν περισσότερους από 1.000 εργαζομένους.
Λιγότεροι Γερμανοί μαθητές ενδιαφέρονται για τους λεγόμενους «τομείς STEM», δηλαδή για την επιστήμη, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά. Η γήρανση του πληθυσμού επιτείνει το πρόβλημα, όπως και η έλλειψη οικονομικά προσιτής φροντίδας παιδιών, γεγονός που υποχρεώνει πολλές μητέρες να εργάζονται με μερική απασχόληση ή να μην εργάζονται. Τα γραφειοκρατικά εμπόδια αποτελούν τροχοπέδη για την πρόσληψη μεταναστών υψηλής ειδίκευσης, αν και ένας νόμος που ψηφίστηκε το 2020 και ενισχύθηκε το 2023 στοχεύει να διευκολύνει τη διαδικασία.
Η γραφειοκρατία
Οι χρονοβόρες διαδικασίες και η υπερβολική γραφειοκρατία αποτελούν τροχοπέδη για την οικονομία, σύμφωνα με τις γερμανικές εταιρείες και τους οικονομολόγους.
Οι εταιρείες που εγκαθιστούν ηλιακούς συλλέκτες πρέπει να εγγραφούν τόσο στις κυβερνητικές ρυθμιστικές Αρχές όσο και στην τοπική εταιρεία κοινής ωφέλειας, παρόλο που η εταιρεία κοινής ωφέλειας θα μπορούσε να διαβιβάσει τις πληροφορίες σε κυβερνητικό επίπεδο.
Τα εστιατόρια πρέπει να καταγράφουν χειρόγραφα τις θερμοκρασίες των ψυγείων και να διατηρούν έντυπα αντίγραφα των αρχείων για ένα μήνα, ακόμη και αν τα δεδομένα έχουν αποθηκευτεί ψηφιακά.
Ένας νόμος που απαιτεί από τις εταιρείες να πιστοποιούν ότι οι προμηθευτές τους τηρούν τα περιβαλλοντικά και εργασιακά πρότυπα ξεπέρασε τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επιβαρύνοντας περισσότερο τις γερμανικές εταιρείες από τους ευρωπαίους ανταγωνιστές τους.
You are receiving this email because you subscribed to this feed at https://blogtrottr.com
If you no longer wish to receive these emails, you can unsubscribe here:
https://blogtrottr.com/unsubscribe/nfz/GMxWxp
Οι πέντε πληγές της γερμανικής οικονομίας...
http://www.nonews-news.com/2025/02/blog-post_682.html
Feb 17th 2025, 19:00
Με ψυχραιμία και λακωνικότητα τεχνοκράτη ο οικονομικός συντάκτης του Associated Press Ντέιβιντ Μακ Χιού εξηγεί τους πέντε λόγους για τους οποίους, κατά τη γνώμη του, η οικονομία της Γερμανίας παρουσιάζει προβλήματα ανάπτυξης, λειτουργίας και εκσυγχρονισμού... Οι Γερμανοί ψηφοφόροι προσέρχονται στις κάλπες των πρόωρων βουλευτικών εκλογών την ερχόμενη Κυριακή 23 Φεβρουαρίου.
Ενεργειακό σοκ από τη Ρωσία
Η απόφαση της Μόσχας να διακόψει τις προμήθειες φυσικού αερίου στη Γερμανία μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία επέφερε σοβαρό πλήγμα. Για χρόνια, το επιχειρηματικό μοντέλο της Γερμανίας βασιζόταν στη φθηνή ενέργεια που διευκόλυνε την παραγωγή εξαγώγιμων βιομηχανικών προϊόντων.
Το 2011, η τότε καγκελάριος, Ανγκελα Μέρκελ, αποφάσισε να επισπεύσει το τέλος της χρήσης πυρηνικής ενέργειας στη Γερμανία, ενώ στηρίχθηκε στο φυσικό αέριο από τη Ρωσία για να γεφυρώσει το κενό, καθώς η χώρα απομακρύνθηκε από την παραγωγή άνθρακα και στράφηκε προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Η Ρωσία θεωρήθηκε τότε αξιόπιστος ενεργειακός εταίρος, ενώ οι προειδοποιήσεις για το αντίθετο από την Πολωνία και τις Ηνωμένες Πολιτείες απορρίφθηκαν.
Όταν η Ρωσία διέκοψε τη ροή, εκτοξεύτηκαν στα ύψη οι τιμές στη Γερμανία για το φυσικό αέριο και για την ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από φυσικό αέριο. Είναι δύο βασικά κόστη για ενεργοβόρες βιομηχανίες όπως η χαλυβουργία, τα λιπάσματα, τα χημικά και το γυαλί. Η Γερμανία αναγκάστηκε να στραφεί στο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG), που εισάγεται με πλοία από το Κατάρ και τις ΗΠΑ. Το LNG κοστίζει περισσότερο από το φυσικό αέριο των αγωγών.
Σήμερα η ηλεκτρική ενέργεια κοστίζει στους βιομηχανικούς χρήστες στη Γερμανία κατά μέσο όρο 20,3 λεπτά του ευρώ ανά κιλοβατώρα, σύμφωνα με μελέτη που εκπόνησε η εταιρεία ερευνών Prognos AG για λογαριασμό της Ένωσης Βαυαρικής Βιομηχανίας. Στις ΗΠΑ και την Κίνα, όπου βρίσκονται πολλοί ανταγωνιστές των γερμανικών εταιρειών, το κόστος είναι 8,4 λεπτά του ευρώ.
Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας δεν έχουν αναπτυχθεί αρκετά γρήγορα για να καλύψουν το κενό. Η αντίσταση των ιδιοκτητών σπιτιών και των τοπικών κοινωνιών στις ανεμογεννήτριες επιβράδυνε την ανάπτυξη της αιολικής ενέργειας. Οι υποδομές για τη μεταφορά υδρογόνου ως νέου καυσίμου για τη χαλυβουργία παραμένουν σχέδια επί χάρτου.
Κίνα: Από πελάτης, ανταγωνιστής
Για χρόνια, η Γερμανία επωφελήθηκε από την είσοδο της Κίνας στην παγκόσμια οικονομία – ακόμη και όταν άλλες ανεπτυγμένες χώρες έχαναν θέσεις εργασίας λόγω της Κίνας. Οι γερμανικές εταιρείες βρήκαν μια τεράστια νέα αγορά για βιομηχανικά μηχανήματα, χημικά και οχήματα. Μέχρι τις αρχές και τα μέσα της δεκαετίας του 2010, η Mercedes-Benz, η Volkswagen και η BMW αποκόμισαν μεγάλα κέρδη από τις πωλήσεις τους στην κινεζική αγορά αυτοκινήτων, αυτή τη στιγμή την μεγαλύτερη στον κόσμο.
Εκείνη την εποχή, οι κινεζικές εταιρείες παρήγαγαν αντικείμενα όπως έπιπλα και ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης που δεν ανταγωνίζονταν τα βασικά πλεονεκτήματα των γερμανικών προϊόντων. Στη συνέχεια, οι Κινέζοι κατασκευαστές άρχισαν να κατασκευάζουν τα ίδια προϊόντα με τους Γερμανούς.
Οι κρατικά επιδοτούμενοι κινεζικοί ηλιακοί συλλέκτες εξαφάνισαν τους κατασκευαστές της Γερμανίας. Το 2010, οι Κινέζοι κατασκευαστές πάνελ εξαρτιόνταν από εισαγόμενο γερμανικό εξοπλισμό. Σήμερα η παγκόσμια παραγωγή πάνελ βασίζεται σε εξοπλισμό από την Κίνα. Η κυβέρνηση στο Πεκίνο έχει εντείνει τις προσπάθειές της για την προώθηση και την επιδότηση της παραγωγής για εξαγωγή. Τα προϊόντα που προκύπτουν -χάλυβας, μηχανήματα, ηλιακά πάνελ, ηλεκτρικά οχήματα και μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων- ανταγωνίζονται πλέον διεθνώς τα γερμανικά προϊόντα.
Η Γερμανία, η πιο «αυτοκινητοκεντρική» από τις οικονομίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, είχε να χάσει τα περισσότερα από την εξαγωγική βιομηχανική πολιτική της Κίνας. Το 2020, η Κίνα δεν ήταν καθαρός εξαγωγέας οχημάτων. Μέχρι το 2024, εξήγαγε 5 εκατομμύρια οχήματα ετησίως. Οι καθαρές εξαγωγές της Γερμανίας μειώθηκαν κατά το ήμισυ την ίδια περίοδο, σε 1,2 εκατομμύρια αυτοκίνητα. Η δυναμικότητα των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών εκτιμάται σε 50 εκατομμύρια οχήματα ετησίως, περίπου το ήμισυ της παγκόσμιας ζήτησης.
Μειωμένες επενδύσεις
Η Γερμανία εφησύχασε στη διάρκεια των καλών εποχών και ανέβαλε τις επενδύσεις σε μακροπρόθεσμα έργα όπως το σιδηροδρομικό δίκτυο και το ίντερνετ υψηλής ταχύτητας. Η κυβέρνηση ισοσκέλισε τους προϋπολογισμούς και μερικές φορές παρουσίασε πλεονάσματα από τα φορολογικά έσοδα μιας ανθηρής οικονομίας.
Σήμερα, οι Γερμανοί εργαζόμενοι κουνάνε το κεφάλι τους για τα τρένα που δεν εκτελούν τα δρομολόγια στην ώρα τους και για τις συνεχείς διακοπές δρομολογίων, ενώ γίνονται επισκευές σε φθαρμένες γραμμές. Το ίντερνετ υψηλής ταχύτητας δεν έχει φθάσει ακόμη σε ορισμένες αγροτικές περιοχές. Μια γραμμή μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος από τον ανεμοδαρμένο βορρά της Γερμανίας στα εργοστάσια του νότου έχει καθυστερήσει χρόνια και δεν θα είναι έτοιμη πριν από το 2028. Μια βασική γέφυρα στον αυτοκινητόδρομο που συνδέει τη βιομηχανική περιοχή του Ρουρ με τη νότια Γερμανία έπρεπε να τεθεί εκτός κυκλοφορίας το 2021, 10 χρόνια αφότου προέκυψαν αμφιβολίες για την αντοχή της. Η αντικατάστασή της δεν θα είναι έτοιμη πριν από το 2027.Μια συνταγματική τροποποίηση του 2009 έδεσε τα χέρια της κυβέρνησης περιορίζοντας τις δαπάνες για το έλλειμμα. Το αν θα χαλαρώσει το λεγόμενο «φρένο χρέους» θα αποτελέσει ακανθώδες ζήτημα για τη γερμανική κυβέρνηση που θα προκύψει μετά τις εκλογές της 23ης Φεβρουαρίου. Το «φρένο χρέους» επιβάλλει το έλλειμμα να μην ξεπερνά το 0,35% του ΑΕΠ.
Έλλειψη ειδικευμένων εργαζομένων
Οι γερμανικές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν πρόβλημα στην εξεύρεση εργαζομένων με τις κατάλληλες δεξιότητες. Σε έρευνα του Γερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου σε 23.000 επιχειρήσεις, το 43% των εταιρειών δήλωσε ότι δεν μπορούσε να καλύψει όλες τις ανοιχτές θέσεις εργασίας. Το ποσοστό αυξήθηκε στο 58% για τις εταιρείες που απασχολούν περισσότερους από 1.000 εργαζομένους.
Λιγότεροι Γερμανοί μαθητές ενδιαφέρονται για τους λεγόμενους «τομείς STEM», δηλαδή για την επιστήμη, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά. Η γήρανση του πληθυσμού επιτείνει το πρόβλημα, όπως και η έλλειψη οικονομικά προσιτής φροντίδας παιδιών, γεγονός που υποχρεώνει πολλές μητέρες να εργάζονται με μερική απασχόληση ή να μην εργάζονται. Τα γραφειοκρατικά εμπόδια αποτελούν τροχοπέδη για την πρόσληψη μεταναστών υψηλής ειδίκευσης, αν και ένας νόμος που ψηφίστηκε το 2020 και ενισχύθηκε το 2023 στοχεύει να διευκολύνει τη διαδικασία.
Η γραφειοκρατία
Οι χρονοβόρες διαδικασίες και η υπερβολική γραφειοκρατία αποτελούν τροχοπέδη για την οικονομία, σύμφωνα με τις γερμανικές εταιρείες και τους οικονομολόγους.
Οι εταιρείες που εγκαθιστούν ηλιακούς συλλέκτες πρέπει να εγγραφούν τόσο στις κυβερνητικές ρυθμιστικές Αρχές όσο και στην τοπική εταιρεία κοινής ωφέλειας, παρόλο που η εταιρεία κοινής ωφέλειας θα μπορούσε να διαβιβάσει τις πληροφορίες σε κυβερνητικό επίπεδο.
Τα εστιατόρια πρέπει να καταγράφουν χειρόγραφα τις θερμοκρασίες των ψυγείων και να διατηρούν έντυπα αντίγραφα των αρχείων για ένα μήνα, ακόμη και αν τα δεδομένα έχουν αποθηκευτεί ψηφιακά.
Ένας νόμος που απαιτεί από τις εταιρείες να πιστοποιούν ότι οι προμηθευτές τους τηρούν τα περιβαλλοντικά και εργασιακά πρότυπα ξεπέρασε τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επιβαρύνοντας περισσότερο τις γερμανικές εταιρείες από τους ευρωπαίους ανταγωνιστές τους.
You are receiving this email because you subscribed to this feed at https://blogtrottr.com
If you no longer wish to receive these emails, you can unsubscribe here:
https://blogtrottr.com/unsubscribe/nfz/GMxWxp
Σχόλια