Οι δύο γραμμές της κυβέρνησης...
Nonews-NEWS.com
FRANK
Οι δύο γραμμές της κυβέρνησης...
http://www.nonews-news.com/2025/05/blog-post_106.html
May 31st 2025, 19:16
Η ελληνική κυβέρνηση, αντί να μεριμνήσει για τις προοπτικές ανάπτυξης της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας που μπορεί να προσφέρει το SAFE, έχει αναγάγει τη δυνητική συμμετοχή της Τουρκίας στα ευρωπαϊκά δάνεια σε μείζον ελληνοτουρκικό ζήτημα...
Εγκλωβισμένη στο εθνικό αφήγημα που η ίδια έπλασε, συνδέοντας τον σχεδιασμό του Rearm Europe και τις Δράσεις για την Ασφάλεια της Ευρώπης (SAFE) με τους ελληνικούς αμυντικούς εξοπλισμούς και την τουρκική απειλή... δείχνει να είναι η κυβέρνηση μετά τον μη αποκλεισμό της Τουρκίας από τα χρηματοδοτικά εργαλεία που ενεργοποιεί η Ε.Ε. μέχρι το 2030 για τον επανεξοπλισμό της Ευρώπης.
Αν και ο Κανονισμός αφορά τη χρηματοδότηση με ευνοϊκούς όρους της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας για τα εξοπλιστικά προγράμματα που θα υλοποιήσουν τα κράτη-μέλη, η ελληνική κυβέρνηση –η οποία δεν αντιτίθεται στη μιλιταριστική στροφή της Ευρώπης, τουναντίον- αντί να μεριμνήσει για τις προοπτικές ανάπτυξης της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας που μπορεί να προσφέρει το SAFE, έχει αναγάγει τη δυνητική συμμετοχή της Τουρκίας στα ευρωπαϊκά δάνεια σε μείζον ελληνοτουρκικό ζήτημα, με αποτέλεσμα η συναίνεση που επέδειξε η Αθήνα στην έγκριση του Κανονισμού του SAFE να προκαλεί την κριτική της αντιπολίτευσης αλλά και την αισθητή διαφοροποίηση του υπουργού Αμυνας Νίκου Δένδια.
Δικλίδες ασφαλείας
Οπως πληροφορείται η «Εφ.Συν.», κατά τις διεργασίες για τη σύνταξη του τελικού κειμένου του Κανονισμού στην πλειονότητά τους τα ευρωπαϊκά κράτη δεν ενστερνίστηκαν τις ελληνικές θέσεις ότι η ύπαρξη του τουρκικού casus belli από το 1995 για την Ελλάδα συνιστά πραγματική απειλή και επομένως εκ προοιμίου η Αγκυρα θα πρέπει να μην μπορεί να ανήκει στις τρίτες χώρες που μπορούν να συμμετάσχουν στο SAFE. Ωστόσο, οι Ευρωπαίοι εταίροι δέχτηκαν να υπάρξουν κάποιες δικλίδες ασφαλείας για την υποψηφιότητα τρίτων χωρών.
«Δεν ήταν η κρατούσα άποψη στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Αυτό ήταν μια ελληνική διπλωματική επιτυχία», ανέφερε στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών ο κ. Μαρινάκης. Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, η ελληνική πλευρά «κατάφερε να εξασφαλίσει ισχυρές νομικές βάσεις ως προς τις προϋποθέσεις συμμετοχής των υποψήφιων προς ένταξη χωρών στο SAFE».
Τα νομικά επιχειρήματα της Αθήνας για τη διαδικασία έγκρισης των διμερών συμφωνιών της Ε.Ε. για θέματα άμυνας και ασφάλειας με καθεστώς ομοφωνίας, υιοθετήθηκαν με βάση την αιτιολογική σκέψη υπ' αριθμόν 23 του Κανονισμού, όπως καταγράφηκε στα πρακτικά της συνεδρίασης του COPERER II της 18ης Μαΐου. Επομένως, σημειώνουν οι ίδιες πηγές απαντώντας στην κριτική για τη στάση που κράτησε η Αθήνα στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της περασμένης Τρίτης, για να εγκριθεί οποιαδήποτε συνεργασία κράτους-μέλους με την Τουρκία στο πλαίσιο του SAFE απαιτείται ομοφωνία των κρατών-μελών, όπως ορίζει το άρθρο 212 της ΣΛΕΕ σε συνδυασμό με το άρθρο 218 της ΣΛΕΕ.
Στον Κανονισμό προβλέπεται ότι οι τρίτες χώρες, οι οποίες θα περιλαμβάνονται στα σχέδια των κρατών- μελών της E.E. για την ενίσχυση της αμυντικής βιομηχανίας με επενδύσεις σε στρατιωτικούς εξοπλισμούς, θα μπορούν να αντλούν πιστώσεις με ευνοϊκούς όρους οι οποίες θα ανέρχονται από 15% έως και το 35% του δανεισμού που θα πραγματοποιείται για κάθε εξοπλιστικό πρόγραμμα. Η αποπληρωμή των δανείων θα έχει διάρκεια 45 ετών και θα έχει και την εγγύηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Τι προβλέπει το SAFE
Σύμφωνα με τον Κανονισμό, στις Δράσεις για την Ασφάλεια της Ευρώπης μετέχουν η Ουκρανία, οι χώρες που ανήκουν στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο (ΕΟΧ), δηλαδή η Νορβηγία, το Λιχτενστάιν και η Ισλανδία, ενώ η μόνη τρίτη χώρα που έχει συνάψει μέχρι σήμερα διμερή συμφωνία με την Ε.Ε. είναι η Μ. Βρετανία. Το Λονδίνο υπέγραψε συμφωνία με τις Βρυξέλλες στις 19 Μαΐου, η οποία εγκρίθηκε με αυξημένη πλειοψηφία και όχι με ομοφωνία.
Το επόμενο διάστημα θεωρείται βέβαιο ότι θα προστεθούν κι άλλες χώρες ως υποψήφιες για συνεργασία στο Rearm Europe, μεταξύ των οποίων αναμένεται να είναι και η Τουρκία λόγω των συμπράξεων και των συνεργασιών τουρκικών εταιρειών με ευρωπαϊκές αμυντικές βιομηχανίες, όπως η πρόσφατη σύμπραξη της ιταλικής Leonardo με την τουρκική εταιρεία Baykar.
Σύμφωνα με τον Κανονισμό SAFE, τα κράτη-μέλη θα πρέπει να υποβάλουν τους επόμενους έξι μήνες στην Κομισιόν τα εθνικά τους σχέδια (national plans) με τα αμυντικά τους projects και τότε θα φανεί αν τελικώς η Αγκυρα ενδιαφέρεται πραγματικά να ενταχθεί στο SAFE. Αν η Τουρκία επιθυμεί να συμμετάσχει στο SAFE, η Αθήνα θα κληθεί να αντιμετωπίσει την τουρκική υποψηφιότητα και τότε θα φανεί σε τι βαθμό η ελληνική κυβέρνηση είναι διατεθειμένη να ασκήσει βέτο σε πιθανό αίτημα για διμερή συμφωνία της Ε.Ε. με την Αγκυρα. Η απόφαση προφανώς θα είναι πολιτική και δεν θα μπορεί να μη συσχετιστεί με τα «ήρεμα νερά» στο Αιγαίο και την εν εξελίξει διαδικασία ελληνοτουρκικής προσέγγισης.
Επικοινωνιακό… μπούμερανγκ
Αν η Τουρκία επιθυμεί να συμμετάσχει στο SAFE, η Αθήνα θα κληθεί να αντιμετωπίσει την τουρκική υποψηφιότητα και τότε θα φανεί σε τι βαθμό η ελληνική κυβέρνηση είναι διατεθειμένη να ασκήσει βέτο σε πιθανό αίτημα για διμερή συμφωνία της Ε.Ε. με την Αγκυρα
Στην Αθήνα οι προβλέψεις του Κανονισμού έτυχαν διττής ανάγνωσης. Το μέγαρο Μαξίμου και η ηγεσία του υπουργείου Εξωτερικών κάνουν λόγο για «διπλωματική επιτυχία» αλλά ο υπουργός Εθνικής Αμυνας χαρακτήρισε το SAFE «κερκόπορτα» για την Τουρκία στην αμυντική αρχιτεκτονική της Ευρώπης. Η αντίδραση Δένδια υποδηλώνει τις δύο γραμμές που υπάρχουν για το ζήτημα στην κυβέρνηση. Ο υπουργός Αμυνας προφανώς απαιτεί την άσκηση του δικαιώματος της αρνησικυρίας σε περίπτωση που προταθεί η Τουρκία να συμμετάσχει στο SAFE, θεωρώντας ότι η ενίσχυση των ευρωτουρκικών σχέσεων αποδυναμώνει τις ελληνικές θέσεις στην ελληνοτουρκική διένεξη.
Αντιθέτως, η ηγεσία του υπουργείου Εξωτερικών και προφανώς και ο ίδιος ο πρωθυπουργός θεωρούν ότι η ελληνική πλευρά δεν πρέπει να εμφανίζεται ότι εμποδίζει την Αγκυρα στις σχέσεις της με τις Βρυξέλλες, επιθυμούν να διατηρηθούν τα ήρεμα νερά ενώ αν όντως η τουρκική πλευρά επιδιώξει τη συμμετοχή της στην ευρωπαϊκή αμυντική αρχιτεκτονική, τότε θα μπορούσε η Αθήνα να χρησιμοποιήσει ως διαπραγματευτικό χαρτί την άρση του casus belli προκειμένου να ικανοποιηθεί η επιδίωξη ης Τουρκίας.
Ολα αυτά όμως συνιστούν σενάρια.
Το βέβαιο μέχρι στιγμής είναι ότι η συσχέτιση της τουρκικής απειλής και της εθνικής άμυνας με την ευρωπαϊκή στροφή, λόγω Ουκρανίας, στους στρατιωτικούς εξοπλισμούς και στην ανάπτυξη της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας, σε επικοινωνιακό επίπεδο γυρνάει μπούμερανγκ για την κυβέρνηση.
Κώστας Αλατζάς
efsyn.gr
You are receiving this email because you subscribed to this feed at https://blogtrottr.com
If you no longer wish to receive these emails, you can unsubscribe here:
https://blogtrottr.com/unsubscribe/nfz/GMxWxp
FRANK
Οι δύο γραμμές της κυβέρνησης...
http://www.nonews-news.com/2025/05/blog-post_106.html
May 31st 2025, 19:16
Η ελληνική κυβέρνηση, αντί να μεριμνήσει για τις προοπτικές ανάπτυξης της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας που μπορεί να προσφέρει το SAFE, έχει αναγάγει τη δυνητική συμμετοχή της Τουρκίας στα ευρωπαϊκά δάνεια σε μείζον ελληνοτουρκικό ζήτημα...
Εγκλωβισμένη στο εθνικό αφήγημα που η ίδια έπλασε, συνδέοντας τον σχεδιασμό του Rearm Europe και τις Δράσεις για την Ασφάλεια της Ευρώπης (SAFE) με τους ελληνικούς αμυντικούς εξοπλισμούς και την τουρκική απειλή... δείχνει να είναι η κυβέρνηση μετά τον μη αποκλεισμό της Τουρκίας από τα χρηματοδοτικά εργαλεία που ενεργοποιεί η Ε.Ε. μέχρι το 2030 για τον επανεξοπλισμό της Ευρώπης.
Αν και ο Κανονισμός αφορά τη χρηματοδότηση με ευνοϊκούς όρους της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας για τα εξοπλιστικά προγράμματα που θα υλοποιήσουν τα κράτη-μέλη, η ελληνική κυβέρνηση –η οποία δεν αντιτίθεται στη μιλιταριστική στροφή της Ευρώπης, τουναντίον- αντί να μεριμνήσει για τις προοπτικές ανάπτυξης της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας που μπορεί να προσφέρει το SAFE, έχει αναγάγει τη δυνητική συμμετοχή της Τουρκίας στα ευρωπαϊκά δάνεια σε μείζον ελληνοτουρκικό ζήτημα, με αποτέλεσμα η συναίνεση που επέδειξε η Αθήνα στην έγκριση του Κανονισμού του SAFE να προκαλεί την κριτική της αντιπολίτευσης αλλά και την αισθητή διαφοροποίηση του υπουργού Αμυνας Νίκου Δένδια.
Δικλίδες ασφαλείας
Οπως πληροφορείται η «Εφ.Συν.», κατά τις διεργασίες για τη σύνταξη του τελικού κειμένου του Κανονισμού στην πλειονότητά τους τα ευρωπαϊκά κράτη δεν ενστερνίστηκαν τις ελληνικές θέσεις ότι η ύπαρξη του τουρκικού casus belli από το 1995 για την Ελλάδα συνιστά πραγματική απειλή και επομένως εκ προοιμίου η Αγκυρα θα πρέπει να μην μπορεί να ανήκει στις τρίτες χώρες που μπορούν να συμμετάσχουν στο SAFE. Ωστόσο, οι Ευρωπαίοι εταίροι δέχτηκαν να υπάρξουν κάποιες δικλίδες ασφαλείας για την υποψηφιότητα τρίτων χωρών.
«Δεν ήταν η κρατούσα άποψη στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Αυτό ήταν μια ελληνική διπλωματική επιτυχία», ανέφερε στην ενημέρωση των πολιτικών συντακτών ο κ. Μαρινάκης. Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, η ελληνική πλευρά «κατάφερε να εξασφαλίσει ισχυρές νομικές βάσεις ως προς τις προϋποθέσεις συμμετοχής των υποψήφιων προς ένταξη χωρών στο SAFE».
Τα νομικά επιχειρήματα της Αθήνας για τη διαδικασία έγκρισης των διμερών συμφωνιών της Ε.Ε. για θέματα άμυνας και ασφάλειας με καθεστώς ομοφωνίας, υιοθετήθηκαν με βάση την αιτιολογική σκέψη υπ' αριθμόν 23 του Κανονισμού, όπως καταγράφηκε στα πρακτικά της συνεδρίασης του COPERER II της 18ης Μαΐου. Επομένως, σημειώνουν οι ίδιες πηγές απαντώντας στην κριτική για τη στάση που κράτησε η Αθήνα στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο της περασμένης Τρίτης, για να εγκριθεί οποιαδήποτε συνεργασία κράτους-μέλους με την Τουρκία στο πλαίσιο του SAFE απαιτείται ομοφωνία των κρατών-μελών, όπως ορίζει το άρθρο 212 της ΣΛΕΕ σε συνδυασμό με το άρθρο 218 της ΣΛΕΕ.
Στον Κανονισμό προβλέπεται ότι οι τρίτες χώρες, οι οποίες θα περιλαμβάνονται στα σχέδια των κρατών- μελών της E.E. για την ενίσχυση της αμυντικής βιομηχανίας με επενδύσεις σε στρατιωτικούς εξοπλισμούς, θα μπορούν να αντλούν πιστώσεις με ευνοϊκούς όρους οι οποίες θα ανέρχονται από 15% έως και το 35% του δανεισμού που θα πραγματοποιείται για κάθε εξοπλιστικό πρόγραμμα. Η αποπληρωμή των δανείων θα έχει διάρκεια 45 ετών και θα έχει και την εγγύηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Τι προβλέπει το SAFE
Σύμφωνα με τον Κανονισμό, στις Δράσεις για την Ασφάλεια της Ευρώπης μετέχουν η Ουκρανία, οι χώρες που ανήκουν στον Ευρωπαϊκό Οικονομικό Χώρο (ΕΟΧ), δηλαδή η Νορβηγία, το Λιχτενστάιν και η Ισλανδία, ενώ η μόνη τρίτη χώρα που έχει συνάψει μέχρι σήμερα διμερή συμφωνία με την Ε.Ε. είναι η Μ. Βρετανία. Το Λονδίνο υπέγραψε συμφωνία με τις Βρυξέλλες στις 19 Μαΐου, η οποία εγκρίθηκε με αυξημένη πλειοψηφία και όχι με ομοφωνία.
Το επόμενο διάστημα θεωρείται βέβαιο ότι θα προστεθούν κι άλλες χώρες ως υποψήφιες για συνεργασία στο Rearm Europe, μεταξύ των οποίων αναμένεται να είναι και η Τουρκία λόγω των συμπράξεων και των συνεργασιών τουρκικών εταιρειών με ευρωπαϊκές αμυντικές βιομηχανίες, όπως η πρόσφατη σύμπραξη της ιταλικής Leonardo με την τουρκική εταιρεία Baykar.
Σύμφωνα με τον Κανονισμό SAFE, τα κράτη-μέλη θα πρέπει να υποβάλουν τους επόμενους έξι μήνες στην Κομισιόν τα εθνικά τους σχέδια (national plans) με τα αμυντικά τους projects και τότε θα φανεί αν τελικώς η Αγκυρα ενδιαφέρεται πραγματικά να ενταχθεί στο SAFE. Αν η Τουρκία επιθυμεί να συμμετάσχει στο SAFE, η Αθήνα θα κληθεί να αντιμετωπίσει την τουρκική υποψηφιότητα και τότε θα φανεί σε τι βαθμό η ελληνική κυβέρνηση είναι διατεθειμένη να ασκήσει βέτο σε πιθανό αίτημα για διμερή συμφωνία της Ε.Ε. με την Αγκυρα. Η απόφαση προφανώς θα είναι πολιτική και δεν θα μπορεί να μη συσχετιστεί με τα «ήρεμα νερά» στο Αιγαίο και την εν εξελίξει διαδικασία ελληνοτουρκικής προσέγγισης.
Επικοινωνιακό… μπούμερανγκ
Αν η Τουρκία επιθυμεί να συμμετάσχει στο SAFE, η Αθήνα θα κληθεί να αντιμετωπίσει την τουρκική υποψηφιότητα και τότε θα φανεί σε τι βαθμό η ελληνική κυβέρνηση είναι διατεθειμένη να ασκήσει βέτο σε πιθανό αίτημα για διμερή συμφωνία της Ε.Ε. με την Αγκυρα
Στην Αθήνα οι προβλέψεις του Κανονισμού έτυχαν διττής ανάγνωσης. Το μέγαρο Μαξίμου και η ηγεσία του υπουργείου Εξωτερικών κάνουν λόγο για «διπλωματική επιτυχία» αλλά ο υπουργός Εθνικής Αμυνας χαρακτήρισε το SAFE «κερκόπορτα» για την Τουρκία στην αμυντική αρχιτεκτονική της Ευρώπης. Η αντίδραση Δένδια υποδηλώνει τις δύο γραμμές που υπάρχουν για το ζήτημα στην κυβέρνηση. Ο υπουργός Αμυνας προφανώς απαιτεί την άσκηση του δικαιώματος της αρνησικυρίας σε περίπτωση που προταθεί η Τουρκία να συμμετάσχει στο SAFE, θεωρώντας ότι η ενίσχυση των ευρωτουρκικών σχέσεων αποδυναμώνει τις ελληνικές θέσεις στην ελληνοτουρκική διένεξη.
Αντιθέτως, η ηγεσία του υπουργείου Εξωτερικών και προφανώς και ο ίδιος ο πρωθυπουργός θεωρούν ότι η ελληνική πλευρά δεν πρέπει να εμφανίζεται ότι εμποδίζει την Αγκυρα στις σχέσεις της με τις Βρυξέλλες, επιθυμούν να διατηρηθούν τα ήρεμα νερά ενώ αν όντως η τουρκική πλευρά επιδιώξει τη συμμετοχή της στην ευρωπαϊκή αμυντική αρχιτεκτονική, τότε θα μπορούσε η Αθήνα να χρησιμοποιήσει ως διαπραγματευτικό χαρτί την άρση του casus belli προκειμένου να ικανοποιηθεί η επιδίωξη ης Τουρκίας.
Ολα αυτά όμως συνιστούν σενάρια.
Το βέβαιο μέχρι στιγμής είναι ότι η συσχέτιση της τουρκικής απειλής και της εθνικής άμυνας με την ευρωπαϊκή στροφή, λόγω Ουκρανίας, στους στρατιωτικούς εξοπλισμούς και στην ανάπτυξη της ευρωπαϊκής αμυντικής βιομηχανίας, σε επικοινωνιακό επίπεδο γυρνάει μπούμερανγκ για την κυβέρνηση.
Κώστας Αλατζάς
efsyn.gr
You are receiving this email because you subscribed to this feed at https://blogtrottr.com
If you no longer wish to receive these emails, you can unsubscribe here:
https://blogtrottr.com/unsubscribe/nfz/GMxWxp